درسی که باید از پیچیدگی مافیای حاکم فرا گرفت - بخش سوم و پایانی

 

 

 

در بخشهای اول و دوم تغییر سیاستهای مسولان تراز اول جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و اینکه چگونه آنها در تایید دولت روحانی به توافق رسیدند ، همچنین وضعیت داخلی کشور از نظر اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و نظامی توضیح داده شد . جناح تندرو که در انتخاب وزرا شکست سختی از جناح برهبری لاریجانی و دیگر اصولگرایان مخالف خورد ، ناچار گردید در دیگر ابعاد قدرتی نیز درگیرشده و قدرت بیشتری را در دولت و حکومت از دست بدهد . پس از انتخابات و بموازات انتخاب وزرا در مجلس فراکسیون رهروان ولایت زیر نظر لاریجانی مهمترین و قدرتمندترین بخش جناح دوم ،  تسویه حساب با بخشی از فرماندهان سپاه ، بخشی از بیت رهبری ، جبهه پایداری مصباح و شورای نگهبان که جناح اول را تشکیل میدهند را آغاز کردند . آنها در اولین حمله مانع ادامه حضور عباسعلی کدخدایی در شورای نگهبان گردیده و دومین اقدام مربوط به درخواست انتشار علنی گزارش مربوط به سخنرانی لاریجانی در قم بوده که بدلیل دشنام و سنگ پراکنی طرفداران جبهه پایداری و برخی از فرماندهان سپاه ، متوقف گردید . موضوع پیامک سلیمانی فرمانده سپاه قدس به برخی در مورد حمایت از برخی کاندیداها بنوعی توسط سردار شریف سخنگوی سپاه تایید گردید ولی به جریان قبل از انتخابات مربوط گردید . بگفته روزنامه شرق در آخرین روزهایی که قالیباف در بهشت سکنا دارد حرف وحدیث ها پیرامون شفافیت مالی شهرداری در مورد هزار میلیارد تومان هزینه های فاقد سند شهرداری بالا گرفته است تا فردی نزدیک به اصلاح طلبان و برخی از اصولگرایان جانشین قالیباف گردد ، باید دید خامنه ای حاضر است یکی دیگر از  را از دست بدهد !

 

خامنه ای میداند قدرتها بخوبی افسار تحریمها را در دست داشته و میدانند که رژیم آماده مذاکره است و البته اگر دو طرف به نتیجه ای نرسند ، دست تندروها را برای ادامه سیاستهای بحران زا باز خواهد گذاشت . پس از اینکه نوری المالکی نخست وزیر عراق اعلام کرد که مقامات ایران میخواهند از طریق آنها با آمریکا به مذاکره مستقیم بپردازند ، نامه سرگشاده عسگر اولادی با عنوان سخنی خیرخواهانه با باراک حسین اباما انتشار یافت . مهمترین موضوع نامه که این روزها از سوی محافل خارجی و داخلی روی صفحات سایتهاست ، اینکه این نامه اولین نیست و آخرین نیز نخواهد بود ، وی تاکید کرد که بارها آمریکایی ها اشتیاق خودرا به این امر اعلام کرده اند ، اما طی سه دهه گذشته بدلیل اصرار بر مواضع استکباری سران آمریکا و پیش شرطهای تحمیلی هیچگاه جامه عمل نیافته است .

 

رویترز در مقاله ای اشاره دارد که بسختی میتوان گفت روحانی برای نشان دادن تعهدش به بازسازی رابطه با غرب و رسیدن به تفاهم با غرب میتوانست کاری بهتراز انتخاب ظریف نماینده سابق در سازمان ملل انجام دهد . بگفته رویترز بی اعتمادی عمیق بین دو کشور در چند موضوع مورد مناقشه ، از برنامه هسته ای مخفی ایران و حمایتش از گروه های نظامی ضد اسرائیلی گرفته تا تحریم های آمریکا و امیدواریش برای مدیریت برنامه ای برای تغییر حکومت در ایران ، باعث بی نتیجه ماندن آن مذاکرات شد . انتخاب ظریف نشان میدهد که رئیس جمهور منتخب قصد دارد بار دیگر برای برقراری این رابطه تلاش کند . یکی از دیپلمات های غربی که طرف مذاکره ظریف بوده به رویترز میگوید ، او همواره تلاش میکرد هر آنچه را که برای بهبود روابط ممکن است به شیوه ای بسیار هوشمندانه و روشن انجام دهد . اوآمریکا را بسیار خوب میشناسد و با وجود تمامی ناکامی های گذشته در آمریکا به خوبی شناخته شده است ، ظریف رابطه خوبی با معاون رئیس جمهور جو بایدن ، وزیر دفاع چاک هیگل و عده ای از مقامات امنیتی آمریکا از هر دو حزب دارد .

 

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه نیز آمده است همچنانکه انتخابات ریاست جمهوری اراده مردم ایران برای تغییر را نشان داد ، وزیر خارجه فرانسه از علاقمندی پاریس به آغاز فصلی تازه در مناسبات دو کشور پس از روی کار آمدن روحانی سخن گفت . بیانیه وزارت خارجه فرانسه میافزاید که فرانسه همچون شرکایش برای گفت‌وگو با دولت روحانی آماده است اما همچنان انتظار دارد که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای ، سوریه و حقوق بشر اقدامات عینی انجام دهد . مک درموت ، جان کنیرز ، کیث الیسون و مک گاورن از لیبرال دموکراتهای آمریکا از رهبری کنگره خواسته اند که رای گیری در مورد تحریم جدید فروش نفت حداکثر یک میلیون بشکه در روز را بتعویق اندازد تا از این طریق تلاشها برای تعامل با رییس جمهور جدید ازبین نرود .

 

هدف اصلی این انتخابات که کنترل بحران اقتصادی جهت کنترل نارضایتی داخلی است ، هدف عمده دیگری که توافق با غرب باشد ، را دنبال میکند که بخوبی در سخنان روحانی ، وزرای منتخب و سران دو جناح اصلی آشکار میگردد . روحانی با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها گفت ؛ مردم میخواهند که از فقر و تبعیض بدور باشند ، مردم میخواهند حرمت و کرامت داشته باشند ، مردم میخواهند در فضایی آزاد و معنوی زندگی کنند . روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دفاع از حقوق زنان و ایجاد فضای برابر برای حضور آنها در عرصه های مختلف در دستور کار دولت تدبیر و امید است . وی همچنین افزود که در مورد حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی کارهایی صورت گرفته اما دولت تلاش خواهد کرد تا شرایط آنها را بهبود بخشد و پاسخگوی مطالباتشان باشد . وی در رابطه با روابط ایران با همسایگانش گفت ؛ جمهوری اسلامی ایران در پی صلح و ثبات منطقه است ، ما در پی تغییر مرزها و دولتها نیستیم و نظام سیاسی هر کشور به خواست و اراده مردم آن کشور بستگی دارد . وی افزود با صراحت تاکید میکنم که کشور هیچگاه سرجنگ با دنیا نداشته است ، ما تمامی تلاشهای خود را معطوف به مهار جنگ طلبان و جنگ افروزان خواهیم کرد . در پی اظهارات روحانی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که رویکردی جدی در مناقشه اتمی وجود داشته باشد ، آمریکا آماده همکاری با روحانی است . سخنگوی کاخ سفید جی کارنی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ؛ آغاز به کار روحانی امکانی را برای ایران فراهم آورده که به سرعت در رفع نگرانی عمیق جامعه بین‌الملل در مورد برنامه هسته‌ای ایران وارد عمل شود .

 

برخی جریان‌های تندرو اظهارات روحانی در دیپلماسی خارجی در مناظرات را به سازش تعبیر کردند. رویکرد شما چیست و آیا نگرانی سازش در دولت روحانی وجود دارد ؟ بروجردی گفت ؛ این اتفاق در هیچ دولتی نخواهد افتاد زیرا طبق قانون اساسی ، مسئولیت سیاستگذاری کلان با مقام رهبری است . حتی این سازش در دولت و مجلس اصلاحات رقم نخورد و پروتکل الحاقی به تصویب نرسید . دلیل این موضوع ، جایگاه والای ولی فقیه و مقام معظم رهبری است که با اختیارات قانونی‌شان اجازه نخواهند داد سازش بر سیاست‌های کشور حاکم شود . بروجردی گفت روحانی میداند در شرایط غیرمنتظره ملاقات با اوباما چه کند . روحانی در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفت ؛ بعنوان رئیس جمهور ایران اعلام میکنم که نظام جمهوری اسلامی اراده سیاسی جدی برای حل این مسئله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانیهای طرف مقابل را هم مد نظر قرار خواهد داد . روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود بعنوان رئیس جمهور با انتقاد از رفتار و گفتار دوگانه مقامات آمریکایی ، گفت که اگر دولت جدید در رفتار دولت آمریکا حسن نیت ببیند و احساس کند که مذاکره مستقیم میتواند منافع ملی ایران را تأمین کند ، آماده مذاکره مستقیم خواهد بود . او گفت که اگر طرفهای مقابل هم این اراده سیاسی را داشته باشند ، نتیجه مطلوب در زمانی نه چندان طولانی حاصل خواهد شد . وی با بیان اینكه فشار اقتصادی بر كارگران بیش از سایر اقشار تحمیل شده است ، گفت ؛ دولت مصمم است تا شکاف به وجود آمده میان دستمزد كارگران و تورم را پر کند .

 

ماریا مارین منشی سولانا با افزایش احتمال سفر نزدیک سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف با ارسال نامه‌ای به شرق اطلاع داد که وی عازم تهران است . سولانا در مصاحبه با شرق گفت امروز فاصله اروپا و آمریکا بسیار ناچیز است ، شاید بعضی از سیاستمداران اروپایی امروز در این مورد نسبت به دولت آمریکا مواضع مناسب‌تری گرفته باشند . اما تلاش برای تفکیک و تقسیم مواضع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بر سر پرونده هسته‌ای و به طور کلی مذاکره‌کنندگان جهانی را درست نمیدانم . آنها در این مورد در کنار هم هستند ، حتی باید گفت که چینی‌ها و روس‌ها هم در ٥+١ در یک جبهه قرار دارند ، بنظرم نباید چنین خوانشی از مواضع متفاوت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ارایه داد . بهرحال برای اینکه به توافقی برسیم باید همه با هم مذاکره کنند ، شما با ما ، با آمریکایی‌ها و در کل اگر توافقی صورت بگیرد ، این توافق ، یک توافق اروپایی ، آمریکایی ، روسی و چینی است و صرفا محدود به یک قدرت و کشور خاص نمیشود . در فاصله سالهای ٢٠٠٣ و ٢٠٠٥ بهرحال تهران پذیرفت تا بشکل موقت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند ، اما هیچ پیشنهاد قابل توجهی از سوی غرب ارایه نشد ، اما فکر کردم به لحظه رسیدن به توافق بسیار نزدیک هستیم . اما خب در آن دوره توافق حاصل نشد ، در آن دوره بسیار به دستیابی به توافقنامه امیدوار بودم ، پوتین به تهران آمده بود و من هم آن موقع در تهران اقامت داشتم ، در مجموع رفت و آمدها برای رسیدن به توافق زیاد بود ، اما بهرحال به توافق نرسیدیم .

 

رفسنجاني در ديدار با خاويار سولانا نيز با مثبت ارزيابي كردن دوره كاري  وی در اتحاديه اروپا گفت ؛ نبايد بگذاريم فضاي ٨ سال گذشته بين کشور و بعضي از كشورها ، بر ادامه فعاليت‌ها نيز سايه اندازد ، چون دوره جديدي از سياست خارجي و تعامل با دنيا براساس احترام و اعتماد متقابل آغاز شده است . وی با انتقاد از دوگانگي برخوردهاي سياسي آمريكا نسبت به ايران ، گفت ؛ درست است كه روابط با مذاكرات آغاز ميشود ، اما دوگانگي برخورد دولت و پارلمان آمريكا شبهه‌ناك است و نشانه‌هاي خوبي در بين مردم ايران ندارد . از طرف دیگر برای تحت فشار قرار دادن بیشتر خامنه ای و تندروان به سرعت در مذاکره سناتورهای آمریکایی در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شدند . آنان از رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند تا بر گزینه نظامی علیه ایران ضمن باز نگاهداشتن راه حل دیپلماتیک در زمانی محدود ، تأکید کند . نکته مهم خبری است که اینروزها از طرف مجاهدین که از ترس توافق مسولان نظام با غرب و درنتیجه ثبات نظام بوحشت افتاده ، منتشر میگردد ، خبری را که طبق گفته سخنگویش از سالها پیش میدانسته اند . براساس گزارشی از مجاهدین پایگاه هسته ای جدیدی با اسم رمز معادن شرق یا پروژه کوثر در دماوند شامل٣٠ تونل و ٣٠ انبار از سال ٢٠٠٦ آغاز شده است که نظارت پروژه بعهده شرکت ایمان گستران محیط با مدیریت محسن فخری زاده از اعضای ارشد سپاه است . صرفنظر از درستی و یا نادرستی خبر ، اینکه چرا مجاهدین این زمان را برای انتخاب خبر تعیین کرده اند و اینکه روحانی مسول سابق مذاکرات هسته ای در این فعالیتها نقش کلیدی داشته است ، باید به انتظار آنها از آمریکا برای ایفای نقش اپوزیسیون و احیانا جایگزین مربوط دانست .

 

بنابراین فضای جدیدی برای مذاکرات سران نظام و قدرتهای بزرگ آماده شده و طبق آنچه از سخنان دو طرف در بالا گفته شد ، بعهده مسولین نظام است که باید پیشقدم شده و به خواسته های غرب تن دهند . انتخاب کابینه وزرا چنانکه پیش بینی میشد ، در پی توافق همه اصولگرایان تنها با حذف ٣ وزیر که کمی به خط اصلاح طلبان نزدیک بودند ، باتمام رسید . آرای متفاوت وزیران حاکیست که تندروان نتوانستند منتخبان جناح تحت رهبری لاریجانی را حذف کنند و آرای حداکثری برخی وزرا نشان از تایید آنها از طرف جبهه پایداری است . اما سخنان نماینده مجلس و دفاع وزیران نزدیک به اصلاح طلب سوء ظن اصولگرایان را برای تایید آنها رفع نکرد . نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس به خبرگزاری نسیم ‌آنلاین گفته که بعضی از وزرای پیشنهادی اذعان کردند که بعد از سخنان رهبر انقلاب در ۲۹ خرداد سال ۸۸ از آن حوادث برائت جسته اند . نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز گفت ؛ جان و اساس و محور نظام ، مقام معظم رهبری است و من در هيچکدام از راهپيمايی‌های سال ۸۸ قبل و بعد از ۲۹ خرداد شرکت نکردم ، ما سعی کرديم آبی روی فتنه بريزيم که خاموش شود ، برخی بنزين ريختند و هنوز هم میريزند . تصویب تحریم جدید به مسولان رژیم فهماند که غرب علاقمند کش دادن به مذاکرات نبوده و بدنبال نتیجه قطعی است و رژیم میبایست در ادامه انتخاب روحانی از خط  غرب نسبت به پروژه هسته ای فاصله بگیرد و این موضوع تحت کنترل کامل آژانس قرار گیرد . حال باید دید با بحرانی که در همه زمینه های اقتصادی ، سیاسی ، نظامی ، اجتماعی و ترسی که از شورش داخلی وجود داشته و جنگی که امکان سرکشیدن شعله هایش هست ، آیا اینبار دو طرف به نتیجه ای میرسند ؟ ماهیت افراد تشکیل دهنده جناحهای حاکم نشان میدهندکه سیاستهای آنها بر یک اصول منطقی استوار و هماهنگ نبوده و مدام درحال تغییر است و این موجب میشود غرب همواره با سوء ظن به آنها نگاه کند تا با تقویت برخی گروههای وابسته در خارج کشور در فرصتی که دیگر سیاستهای رژیم با منافع غرب همخوانی ندارد ، همچون شاه جایگزینی برای آنها بتراشند . بدیهی است که چه این توافق بدست اید و چه بازهم طول کشیده و به جنگی  منتهی گردد ، دموکراسی و آزادی به کشور باز نمیگردد که این امر تنها به نیروی جنبشهای داخلی بستگی دارد .

 

بدیهی است که اتفاقات کشورهای منطقه نیز تاثیر بسزایی در سیاستهای مسولین نظام و همچنین قدرتهای غربی دارد . همانطور که شورشهای اقشار مختلف در مصر ، لیبی ، سوریه و تونس موجب گردید که سیاست تندروانه خامنه ای و جناحی از اصولگرایان تعدیل گردد ، همانطور هم قدرتهای بزرگ به نتیجه رسیدند که توافق با سران رژیم برای ایجاد ثبات در کشور ایران به صلاح آنهاست . در ادامه بخشی از اخبار ناخوشآیند درون کشورهای منطقه آورده میشود که چگونه سیاستهای جناحهای مخالف دولتهای منطقه و پشتیبانی قدرتهای بزرگ موجب جنگهای داخلی گشته که تلفات مردم بیگناه را افزایش داده است . به گزارش خبرگزاری رسمی مصر در پی تظاهراتی که از روز جمعه هواداران و مخالفان محمد مرسی ، رئیس‌جمهوری سرنگون شده مصر در آن کشور برگزار کردند ، دست‌کم ۷۵ نفر در خیابان نصر در قاهره کشته شده و صدها نفر زخمی شدند که شمار زخمی‌شدگان بیش از هزار نفر عنوان شده است . بنابر گزارشها این درگیری عمدتا میان نیروهای امنیتی و هواداران محمد مرسی رخ داده است ، پیشتر منطقه نصر به عنوان محل اصلی تجمع هواداران محمد مرسی عنوان شده بود ، شمار زخمی‌شدگان بیش از هزار نفر عنوان شده است . شکست اخوان مسلمین در حفظ دولت مصر خود دگرگونیهایی را در سیاست منطقه و ترکیب سیاسی احزاب آن کشورها خواهد گذاشت . درنتیجه باید منتظر تغییراتی در رابطه دولتهای منطقه با گروههای سیاسی و مسلح و تندرو در فلسطین ، لبنان ، سوریه و غیره گردید .

 

ترور محمد البراهيمی ، از چهره های مطرح مخالف دولت ، خشم دهها هزار تونسی را بر انگيخت و فضای سياسی کشور را بار ديگر پرتنش کرد . مخالفان ، خواهان انحلال مجلس و برکناری دولت تونس هستند . درگیری‌های پراکنده ‌میان نیروهای ارتش تونس و گروهی تروریستی آغاز شد ، از سوی دیگر بزرگترین سندیکای کارگری تونس که به نیروهای اپوزیسیون نزدیک است خواستار انحلال دولت شد . يکی از آنها گفته اين گردهمايی پيامی به دولت است ، ما از مردم تونس نيز میخواهيم که برای دفاع از آزادی و دموکراسی به جمع ما بپيوندند ، به اين محل بيايند و آينده کشورمان را بسازند . یک روز پس از قتل عبدالسلام المسماری ، فعال سیاسی منتقد اسلام‌گرایان لیبی ، دفاتر اخوان المسلمین در شهرهای بنغازی و طرابلس مورد حمله قرار گرفتند . المسماری در روز جمعه پس از پایان نماز جماعت از مسجد عازم خانه‌ی خود بود که فردی مسلح قلب او را از نزدیک هدف گلوله قرار داد و او را بقتل رساند . وی ۴۵ ساله وکیل دادگستری و رهبر ائتلاف ۱۷ فوریه  و در سال ۲۰۱۱ از پیشتازان مبارزه علیه معمر قذافی ، دیکتاتور سرنگون‌شده‌ی لیبی بود . المسماری از جمله سیاستمدارانی بود که در تلویزیون و دیگر رسانه‌های لیبی رویکردهای اسلام‌گرایانه اخوان المسلمین را مورد انتقاد شدید قرار میداد . حزب عدالت و سازندگی لیبی که شاخه سیاسی اخوان است، دومین حزب قدرتمند در پارلمان لیبی است . روز شنبه گذشته هزاران نفر از شهروندان خشمگین لیبیایی علیه اسلام‌گرایان از جمله اخوان  دست به تظاهرات زدند . تظاهرکنندگان آنها را متهم به اعمال خشونت ‌و ارعاب در سطح لیبی میکنند . جوانان خشمگین در بنغازی به دو دفتر حزب عدالت و سازندگی لیبی حمله بردند و پس از تخریب آن ، این دفاتر را به آتش کشیدند .

 

دادگاهی بین‌المللی در لاهه در آغاز سال ۲۰۱۴ به محاکمه ۴ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان میپردازد که به دست داشتن در قتل رفیق حریری ، سیاستمدار لبنانی متهم هستند ، حزب‌الله از همکاری با دادگاه خودداری کرده است . سازمان ملل متحد به تقاضای دولت لبنان ، دادگاه بین‌المللی ویژه‌ای تشکیل داده است که به محاکمه ۴ نفر از فعالان حزب‌الله مصطفی بدران ، سلیم عیاش ، حسین عنیسی  و اسد صبرا میپردازد ، این افراد به دست داشتن در قتل حریری متهم هستند . مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیل سه سال پیش پس از آغاز زمامداری نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در راس یک کابینه راستگرا به حالت تعلیق درآمده بود با چند ماه تلاش جان کری وزیر امور خارجه از سر گرفته شد . کری که حدود شش ماه پیش سمت وزارت خارجه آمریکا را بر عهده گرفت ، تایید کرده است که بین دو طرف اختلافات عمده ای وجود دارد و از آنان خواسته است تا برای پیشرفت مذاکرات ، از خود گذشت نشان دهند .

 

همچنین در سالهای گذشته مسولین نظام از طریق سپاه دخالتهای خود را در دیگر کشورها بویژه کشورهای منطقه همچون سوریه و عراق و لبنان افزایش دادند که با سیاستهای توسعه طلبانه غرب همخوانی ندارد . سیاستهای رژیم بیشتر توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ریخته میشود و طبعا غرب انتظار دارد همپای پیشرفت در پروژه هسته ای در این مورد نیز با مسولین نظام به نتیجه مثبتی دست یابد . در چند هفته گذشته بانک‌های مرکزی ایران و سوریه ، توافقنامه‌ای برای تامین خطی اعتباری به میزان ۶. ۳ میلیارد دلار به امضای محمود بهمنی و ادیب میاله ، روسای بانک مرکزی ایران و سوریه رساندند . به گزارش خبرگزاری دولتی (سانا) ، سوریه این امکان را خواهد داشت که بهای نفت خریداری شده از ایران را از راه سرمایه‌گذاری‌های ایران در سوریه در زمینه‌های مختلف پرداخت کند . به گزارش سایت اصولگرای جام ، احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه روز جمعه برای سرپوش گذاشتن بر شکست های پی در پی شورشیان مسلح پای سردار قاسم سلیمانی را به دمشق باز کرد . او با انتقاد از آنچه که  دخالت ایران و حزب الله لبنان در بحران کشورش می نامد ادعا کرد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران حاکم واقعی سوریه است . عملیات تروریستی سپاه قدس که در کشورهای منطقه افشا شده و باید در جاهایی که با غرب همخوانی ندارد ، منتظر عکس العمل نیروهای غرب باشد .

 

هفته گذشته پلیس مالزی  اعلام کرد که یک جاعل حرفه‌ای ایرانی را که گفته می‌شود پاسپورت تقلبی در اختیار تروریست‌ها و قاچاقچیان انسان قرار می‌داده ، بازداشت کرده است . بگفته پلیس این فرد احتمالاً برای متهمان بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تایلند نیز پاسپورت تقلبی تهیه کرده است . یک خبر تاسف انگیز در مورد کارهای خلافی است که برخی از قاچاقچیان وطنی در کشورهای منطقه انجام داده اند ، البته آنها در برابر قاچاقچیان اصلی وابسته به که آزادانه فعالیت میکنند ، ناچیزند . گزارشات حاکیست که ١١٠٠ ایرانی در زندان‌های ٥ کشور آسیایی بسر میبرند که از این تعداد حدود ٢٢٠ تا ٢٣٠ نفر در کویت ، حدود ١٩٠ نفر در عراق ، حدود ٢٠٠ نفر در آذربایجان ، حدود ٣٠٠ نفر در ژاپن و حدود ١٧٠ نفر در تایلند میباشند . از طرفی اینترپل در بیانیه ای گفته که تنها در ماه گذشته میلادی در نتیجه حمله به زندان های عراق صدها تروریست و مجرم موفق به فرار شده اند . در این بیانیه اینترپل از ۱۹۰ کشور عضو خواسته تا به این نهاد بین المللی در این باره که حملات اخیر به زندان ها که هماهنگ شده و بهم مرتبط بوده ، کمک کنند . در این راستا آمریکا تصمیم گرفته است که در پی افزایش احتمال تهدیدهای تروریستی تا روز یکشنبه ۱۳ مرداد ، ۲۱ سفارتخانه و کنسولگری خود را در کشورهای اسلامی تعطیل کند .

 

یکی از اخباری که همه کشورهای درگیر در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ، ترکیه ، عراق و سوریه را پریشان کرده و موجب شده تا مذاکرات را با قدرتهای بزرگ سرعت بخشند ، موضوع نشست احزاب کردی این کشورها است . این نشست اگر بتوافقی عملی دست یابد نه تنها در تغییر نقشه جغرافیای منطقه اثر میگذارد ، بلکه به نقشه دیرینه غرب در کوچک کردن این کشورها نیز واقعیت خواهد بخشید . بنا به گزارش برخی منابع کردی ، پ ک ک خواهان حضور همه احزاب ، سازمان ها و نهادهای نزدیک به این جریان در کنفرانس ملی است و مسعود بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان عراق تا به حال حاضر به پذیرش آن نبود . با توجه به سرعت تحول موقعیت کردها در ترکیه ، سوریه و مناسبات اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی ، سرانجام مسعود بارزانی در نامه ای که به همه احزاب سیاسی کرد در ایران ، ترکیه ، سوریه و عراق فرستاد و از آنان خواست با ادامه برگزاری نشست کمیته مقدماتی در اربیل ، تدارک کنفرانس ملی کرد را پیگیری کنند . خبر تصمیم بارزانی برای سرعت بخشیدن به گفتگو میان کردها را امید صباح سخنگوی ریاست اقلیم کردستان با صدور بیانیه رسمی و انتشار آن در وب سایت مسعود بارزانی رسانه ای کرد و اطلاع داد که به زودی در شهر هولیر نشستی برای تشکیل کمیته برگزار کننده کنفرانس ملی کردها برگزار می شود . نشست کمیته مقدماتی روز دوشنبه ٣۱ تیرماه با سخنان مسعود بارزانی که بر دستیابی به استراتژی مشترک و صدای واحد کرد ها تاکید داشت ، آغاز به کار کرد و شرکت کنندگان در این نشست ، هیاتی مرکب از ۲۱ نفر را برای برگزاری کنفرانس ملی کرد در اربیل انتخاب کردند . تابحال پ.ک.ک با نفوذترین جریان رقیب بارزانی به جای استراتزی مشترک ، بر پلاتفرم مشترک نظر داشته و در ترکیه و سوریه نیز این مشی را پیگیری کرده است . به گزارش منابع خبری ترکیه ، در نشست اربیل نمایندگان ؛ پ.ک.ک ، کنگره ملی کرد ، حزب صلح و دمکراسی ، حزب آزادی و سوسیالیست ترکیه ، حزب سوسیالیست ، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه ، شورای میهنی کردهای سوریه ، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) ، کومله زحمتکشان ، حزب دمکرات کردستان ایران ، حزب کومله ایران ، اتحادیه میهنی کردستان عراق ، جنبش تغییر ، حرکت اسلامی ، شیوعی ، حزب آینده ، حزب راهکار دمکراتیک ، حزب دمکرات کردستان عراق و ده ها نهاد مدنی کردها در عراق ، ایران ، سوریه ، ترکیه و اروپا ، هیات ۲۱ نفره تدارک کنفرانس ملی کرد را انتخاب کردند . دولت ترکیه در اولین واکنش به این تحرکات ، به حزب دموکراتیک سوریه هشدار داد . صالح مسلم رهبر حزب دموکراتیک سوریه که روز پنجشنبه از طریق اربیل برای دیدار با مقام های ترکیه وارد این کشور شده بود ، این هشدار را از زبان طیب اردوغان و مقام امنیتی طرف گفتگوی خود دریافت کرد . دولت ترکیه اقدام کردها برای تشکیل شورای خودمختار محلی را اقدام اشتباه و خطرناک خوانده و در مورد پیامد آن مسقیما به رهبر کردهای سوریه هشدار داده اند . بدیهی است که احزاب کردی ایرانی در داخل و خارج کشور باید روشن کنند سیاستهای آنها در رابطه با حفظ استقلال ایران چیست ، گرچه این گروههای سیاسی را نمیتوان نماینده اکثریت کردهای ایرانی دانست ولی احتمال دارد برخی از این گروهها با فضای سبزی که ببینند به تجزیه ایران و کردستانی مستقل علاقمند باشند .

 

با این ترتیب خامنه ای و دیگر سران  یک نظام دانستند که تحولی در کشورهای منطقه در جریان است و آنها اگر میخواهند سهمی در آینده کشور و منطقه داشته باشند باید تغییراتی جدی در سیاست خود بدهند . بدیهی است این تغیرات همپای دیگر تحولات باید درون سازمان سپاه و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی را نیز شامل گردد . بهمین جهت جناح اصولگرای مرتبط با لاریجانی خواهان تغییراتی در دخالت سپاه در امور اقتصادی سپاه گردیدند . این جناح یا علاقمند نیست ویا فعلا قدرت درگیر شدن با سیاستهای سپاه قدس را نداشته که درحال حاضر تیغ حملات از طریق رفسنجانی و دیگر مخالفان منفرد صورت میگیرد . باید دید که حمله باند لاریجانی و دیگر اصولگرایان حداقل در کاهش قدرت فرماندهان سپاه در اقتصاد کشور در راستای توافق در مورد پروژه هسته ای و ترمیم بحران اقتصادی به نتیجه میرسد و یا اینکه با مقاومت شدید سپاه روبرو میگردد و بدیهی است این موضوع کاملا به نتیجه مذاکرات موفق آمیز با غرب نیز بستگی خواهد داشت . روزنامه جهان صنعت حضور نظاميان در فعاليت های اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و نوشته است ؛ تاثير حضور نهادهای نظامی و حاکميتی در اقتصاد کشور ، نابودی بخش خصوصی و فروپاشی نظام اقتصادی است . سعيد ليلاز کارشناس اقتصادی هم به اين روزنامه گفته است ؛ در دولت احمدی‌نژاد درگيری نيروهای مسلح در پروژه‌های اقتصادی بين ۵ تا ۱۰ برابر شد . سردار پاسدار آسودی معاون نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ، از توانمندیهای سپاه در خارج از مرزها خبر داد و گفت ؛ با توجه به اقدامات صورت گرفته در سپاه پاسداران طی سالهای گذشته ، امروز برای مقابله با جنگ نرم چندین لشکر در سپاه داریم . به گزارش ایلنا وی در حاشیه بازدید از پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق تحت نظر مهدوی کنی افزود ؛ هم‌اکنون بیش از ١٧ هزار پاسدار فعال در حوزه‌های مختلف آماده مقابله با جنگ نرم دشمنان هستند .البته بنظر میرسد فرماندهان سپاه که از طرفی شعار آمادگی رزمی و گسترش خود در مقابل شورشهای احتمالی را در بلنگوها اعلام میکنند ، حاضر شده اند تن به عقب نشینی هایی هم بدهند .

 

در راستای سیاستهای جدید که دامنه آن به قدرت سپاه در منابع اقتصادی نیز کشیده شد ، فیروزآبادی با بیان اینکه نیروهای مسلح برای درآمدزائی و تولید اقتصادی و مقابله با فعالیت شرکتها و پیمانکاران داخلی به صحنه نیامده است گفت ؛ نیروهای مسلح کشور تمام امکانات در اختیار خود را که بسیار قدرتمند است به دولت عرضه میکند تا در پروژه هایی که پیمانکاران داخلی حضور ندارند ، کارهای بر زمین مانده را بسرعت انجام دهند . وی افزود هرگاه که دولت نیازی به ارائه این خدمات از سوی نیروهای مسلح نداشته باشد این امکانات در پیشبرد اهداف درونی نیروهای مسلح بکار گرفته خواهد شد . وی همچنین در حاشیه یک مراسم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه برخی از حضور ژنرال ها در عرصه اقتصادی سخن میگویند ، با بیان اینکه اولا هیچ ژنرالی در اقتصاد حضور ندارد ، گفت البته این واقعیت دارد که نیروهای مسلح در اقتصاد به دولت کمک میکنند که این هم با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و دعوت ایشان پس از جنگ ضرورتی انکارناپذیر بود که صورت گرفته است پس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد بعنوان بازو و کمک دولت فعالیت میکنند . وی با بیان اینکه پس از جنگ اقتصاد کشور دچار بحران بود و نیروهای مسلح تمامی امکانات خود را که در دوران دفاع مقدس استفاده کرده بود به میدان سازندگی آورد و از آنها برای توسعه و آبادانی کشور استفاده کرد . بنابراین نیروهای مسلح هیچ طرح اقتصادی را در کشور بدون دعوت و شرکت در مزایده آغاز نکرده اند و تنها در پروژه های اقتصادی که داوطلبی نبوده ، وارد شدند و پروژه های عمرانی هم که مورد توجه شرکتهای اقتصادی نیست را هم در دست میگیرند . البته امکان دارد سپاه وادار شود برخی از شرکتهای خریداری شده را که کمتر سودآوری دارد پس داده و همچنین پروژه هایی که نتوانسته پیش ببرد را واگذار کند ، اما باید دید شرکتهایی همچون مخابرات که هم سود سرشاری دارند و هم کنترل مردم را امکان پذیر میکند و یا پروژه های نفتی را هم واگذار میکند ؟ میتوان پیش بینی کرد که جنگ قدرتی و استقرار کابینه ای که بهیچوجه شامل تندروان نبوده و آنها در بدنه دولت نیز بتدریج پاک سازی خواهند شد ، در ادامه به اختلافات و جداسازی بیشتری در فرماندهان سپاه ، نیروهای وزارت اطلاعات ، انتظامی و بسیجی منجر گردیده که احتمالا تغییراتی را در سیاستهای داخلی و خارج کشور بوجود خواهد آورد . شنود از مسولان سیاسی و نظامی رده بالای نظام از طریق دستگاههای موازی که اخیرا برخی از آنان افشا شده هم ترس خامنه ای را از آنها نشان داده و هم جنگ قدرتی جناحها را منعکس مینماید . 

 

در نخستین نشست خبری روحانی بعنوان رئیس جمهور گفت ؛ موضوعات اقتصادی جزو اولویت های دولت خواهد بود به دلیل آنکه جزئی از مشکلات و خواست مردم است . وی افزود تیم اقتصادی دولت هماهنگ تعیین شده و مسائل مهم اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ای برای چهار سال آینده تدوین شده است . وی گفت دولت آینده نسبت به روابط با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه اهمیت قائل است و توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود . وی با بیان اینکه تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش های منطقه جزو اولویت ها و برنامه های این دولت خواهد بود گفت ؛ در ملاقاتهایی که طی یکی دو روز اخیر با کشورهای منطقه داشته ام ، حضور فعال تر برای ثبات منطقه و در نهایت توسعه در منطقه بود که دولت این راه و مسیر را آغاز خواهد کرد و ادامه خواهد داد . همانگونه که قبلا وعده داده شده است تدوین حقوق شهروندی وعده های این دولت است و مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت است ، قانون اساسی ما بسیار مترقی و پویا است و اصول قانون اساسی میتواند به خوبی حقوق شهروندی مردم را تامین کند بشرطی که در کنار این قانون اساسی قوانین موضوعه مورد نیاز تدوین شود .

 

فضای دانشگاه باید فضای بازتر ، با احساس امنیت بیشتر ، با آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و بانشاط بیشتر توأم با فضای علمی و فرهنگی پررنگ در کنار فضای سیاسی مورد لزوم جامعه همراه باشد . روحانی گفت در صورتیکه فضای رقابتی سالم اقتصادی و فضای مناسب کسب و کار ایجاد کنیم ، رانت ها را از بین ببریم و این آغازی است برای دفع و رفع فساد سپس رونق اقتصادی و بعد از آن هم عدالت ایجاد خواهد شد . وی در پاسخ به برنامه ۴ ساله شما برای پرکردن این شکاف گفت ؛ اصل این موضوع کاملا قابل قبول است که فاصله بین افزایش دستمزد و تورم موجب فشار به زندگی روزمره یعنی کارگران میشود . وی ادامه داد دولت مصمم است این شکاف را پرکند اما اینکه زمان بندی برنامه چطور خواهد بود وابسته به بررسی هایی است که انجام میشود . در طول ۱۰۰ روز اول همکاران من وضعیت واقعی کشور را برای مردم بیان خواهند کرد که مردم بدانند وضعیت اقتصادی کشور چگونه است و مشکلات کشور چگونه است . دولت تلاش خواهد کرد که در فعالیتهای اجتماعی فرصت برابر برای خانمها ایجاد کند ، من بر این قول پایبندم که از خانمها در بخشهای مختلف مدیریتی  و معاونین استفاده شود .  وی در مورد آزادی زندانیان سیاسی و رفع مشکلشان گفت ؛ این مسئله نیاز به اجماع ملی و مذاکره سه قوه دارد ، دولت که تشکیل شود مذاکرات را با دو قوه خواهیم داشت .

 

روحانی در مورد مذاکرات با غرب گفت ، متاسفانه در آمریکا گروه فشار که گروه جنگ طلب و مخالف گفتگوهای سازنده است و در پی منافع یک کشور خارجی است و بیشتر هم از او دستور میگیرد منافع یک کشور خارجی و یک گروه بر نمایندگان مجلس آمریکا تحمیل شده و ما میبینیم در این اقدام حتی منافع آمریکا هم مدنظر قرار نمیگیرد . روحانی گفت برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکا و نه بیانیه ها است ، وی ادامه داد ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد ، قطعا پاسخ متشابه و متناسب از طرف ملت ایران داده خواهد شد . ما جنگ داخلی در داخل سوریه را محکوم می کنیم حضور تروریستهای خارجی در داخل سوریه را محکوم میکنیم ، دخالت خارجی را هم محکوم می کنیم . راه حل سوریه راه حل نظامی نیست بلکه سیاسی است با حضور همه سوریها اعم از مقامات دولتی و معارضین البته خارج از تروریستهایی که آنجا جمع شده اند . در همین رابطه ظریف وزیر خارجه جدید گفت تعهدی به افرادی که بدون توجه به توانمندی‌های کارشناسی و بر اساس ملاحظات سیاسی به وزارت خارجه وارد شده‌اند ندارم و در این شرایط حساس حفظ آنها را خیانت به کشور میدانم که تاکیدی بر تغییر سیاستهای خارجی کشور است ، وی در پاسخ به کاترين اشترن نماينده عالی اتحاديه اروپايی در سياست خارجی و امور امنيتی ، آمادگی جمهوری اسلامی ايران را برای مذاکرات هدفمند در يک چارچوب زمانی معين خاطر نشان ساخت .

 

اگر حاکمیت بتواند در ادامه کنترل بیشتری بر تندروان خود داشته و مقدمه آزادی کروبی و موسوی و برخی از زندانیان را فراهم کند ، احتمالا فشار حقوق بشری نیز از طرف غرب حذف میگردد تا توافق هسته ای بدون مشکل پیش رود . طبیعی است که جنگ قدرتی متوقف نشده و هرزمان که اقتضا کند سر بیرون میزند تا تندروان بتوانند بربخشی از قدرت ازدست داده برسند و یا دیگر جناحها  موفق گردند آنها را بیشتر به عقب برانند . پیش پردن گزارش بلوای قم در مجلس که از طریق گروه تندرو مصباح و بخشی از فرماندهان سپاه برضد لاریجانی و دیگر اصولگرایان اجرا شده بود ، مقدمه حذف کدخدایی از شورای نگهبان و افشای فساد گروه احمدینژاد در این زمینه است . در حال حاضر  تندروانی همچون قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و دیگر اصولگرایان در انتظار عدم نتیجه گیری مذاکره با غرب و بویژه با آمریکا هستند تا پروژه هسته ای و بحرانهای منطقه ای را افزایش دهند . سخنان اخیر خامنه ای که به مذاکره با آمریکا خوش بین نیست نتیجه چنین فشاری است و حتی شاید قصد بر دادن سرعت به مذاکرات است که با تایید ١٣٠ سناتور آمریکایی ، نامه مالکی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی به مذاکره مستقیم با آمریکا و نامه عسگراولادی به اباما نتیجه فشار جناحهایی از اصولگرا است تا دوباره بازی بدست تندروان نیفتد .

 

جنگ قدرتی در انتخاب وزرای دولت خودرا نشان داد که سرانجام تنها کاسه و کوزه برسر اصلاح طلبان شکست تا نشان دهد که اصولگرایان نمیخواهند خاطره اصلاح طلبان بهیچوجه زنده شود ، اما رفسنجانی کنترل شده میتواند به ثبات نظام کمک فراوانی بنماید . امتیازگیری جناحها در انتخاب وزرای با سابقه سرکوب و تندرو برای دفاع ، اطلاعات ، کشور ، کار ، ارشاد ، دادگستری گرچه جناح تندرو بازهم از انتخاب آنها رضایت کامل نداشت ، روشن کرد که در آینده سیاستگزاریهای دولت جدید کنترل خواهد شد تا بقول تندروان اعتدالیون راه اصلاح طلبان را نروند . گرچه سمت و سوی این دولت برای رسیدن به توافق با غرب است و اگر این دولت موفق به گرفتن امتیازی از غرب جهت رفع تحریمها گردد ، چه بسا با برخی از تغییرات در سیاستهای اقتصادی و اندکی صنفی و اجتماعی موافقت گشته و اما در بخش دیگر همچون سرکوب و زندانیان تغییری صورت نگیرد .

 

تمجید خامنه ای از دولت احمدینژاد واقعیتی را بیان میکند که کل سیاست جناحهای حاکم از سیاست گذشته چندان دور نیست و نباید باشد ، منتهی مقابله با غرب باید کند گردد ، کما اینکه حمایت روسیه از آنها همچون گذشته نیست و چین نیز تحت فشار برای تجدید نظر در روابط با رژیم قرار دارد . افراد اصولگرا با وجود عضویت در گروهها و جناحها ، چون مفهوم حزب و وابستگی اعضا به حزب کاملا برای آنها جا نیفتاده است ؛ برخلاف اعضای موتلفه و مجاهدین انقلاب اسلامی که حزبی رفتار میکنند ، ، بیشتر آنها تنها بفکر جیب خود بوده و بآسانی از این جناح به جناح دیگر میروند . برای تندروان قابل تاسف است که احمدینژاد نتوانست حداقل در بعد اقتصادی موفق گردد ، وگرنه جناحها هیچکدام نگرانی در مورد وضع معیشتی مردم نداشته مگر آنکه از شورش آنها بترسند بهمین دلیل تمجید خامنه ای ، لاریجانی ، کیهان و برخی دیگر از دولت وی صورت گرفته است . بلایی که برسر اسد در سوریه آمده و جنگ خانگی طولانی شده از طرفی ابعاد خطرناک و وسیع جنگ را گوشزد کرده و اتفاقات مصر از طرف دیگر خطر شورش داخلی را برای مسولان دامن زده که اگر جنبشی همگانی بدلیل بحران اقتصادی و فقر در داخل کشور صورت گیرد ، همچون سال ٨٨ قابل کنترل نخواهد بود . مهم آنستکه چه تغییری در فرماندهان سپاه ، بسیج ، نیروی انتظامی ، سپاه قدس ، وزارت اطلاعات ، مسولان زندانها پیش میآید و اینکه آیا رهبری و جناحها حاضرند در زمینه فشار سیاسی مردم نیز کمی کوتاه بیایند ، چه خواست نهاد و سندیکای مستقل خواست اکثر کارگران و دیگر اقشار از روحانی اعلام شده است . درخواست عذرخواهی خامنه ای از سران اصلاح طلب سال ٨٨ که بعنوان فتنه نام برده شده ، گواه اینستکه سختگیری کمتر کاهش خواهد یافت که در سخنان لاریجانی قوه قضاییه نیز منعکس است . گرچه بخشش سران از زبان مطهری زمزمه حرکتی است اما همواره مسولان رژیم زمزمه ها و شایعات فراوانی را برای کنترل جامعه براه انداخته و نسبت به جوابی که گرفته شده و بسته به قدرت جناحی ، بخشی از آنها اجرا و واقعیت مییابد .

 

در سالهای بخشی از بورژوازی تولیدی و تجاری وابسته به رفسنجانی و اصلاح طلب ، خرده بورژوازی در حال تلاشی ، بخش مرفه و نیمه مرفه اقشار متوسط که همواره نگران از دست دادن دارایی خود هستند و از هرگونه تغییرات برضد نظام واهمه دارند ، بیشتر دچار توهم بوده و همه را طبق سخنان ولایت فقیه به صبر و دادن زمان فرا میخوانند . سیاست ٣٤ سال گذشته مسولان علاوه بر سرکوب مخالفان خود از هرنوع تفکر و کردار ، به ایجاد فساد و رویه دلالی در درون همه اقشار شده تا با جذب پولهای پراکنده مردم برای خرید ماشین ، سکه ، ارز و غیره آنها را وابسته به چنین درآمد جنبی نمایند که گاها جزو درآمد اصلی برخی نیز گردید . پرداخت یارانه نیز ضمن ایجاد گرانی سرسام آور موجب اتکای بخش کثیری از مردم به آن گردید تا بقای نظام توسط بسیاری از آنها به هرنوع تغییری حتی جزئی بسنده کنند . البته تزریق مواد مخدر و مشروبات در حد وسیع بویژه در میان جوانان موجب انحراف از تقابل با رژیم گردید که مجموعه این ترفندها فساد اجتماعی عظیمی را در کشور بوجود آورد که بهمراه تفکر اصلاح طلبی ، ضربه سنگینی بر ادامه مبارزات گردید . درصد بالای آمار بیکاری ، طلاق ، آلودگی به مواد مخدر ، اعدام ، هزینه زندگی ، اقشار زیر خط فقر و موارد دیگر که در سایتهای مختلف نشان داده میشود ، سبب شده که مبارزه با رژیم برای اقشار مختلف به الویت دوم تبدیل گردد . اما در همین جریان توهم نسبت به کاهش بحران توسط روحانی و کابینه ای که ترکیب مختلفی نسبت به گذشته خواهد داشت در میان بسیاری از کارگران حتی ناآگاه و دیگر حقوق بگیران که در همین یکماه گذشته نه تنها تغییری در زندگی خود ندیدند ، بلکه فشار بیشتر گرانی را نیز تحمل کرده اند ، بسیار کمتر است . برخی از اقشار متوسط نیز که بهره درستی از آگاهی تاریخی دارند ، دانسته اند که باید راهی برای تغییر بیابند و بهمین جهت تلاش دارند تا با ایجاد نهادهای مستقل مدنی و صنفی ، حقوقی و سرانجام سیاسی  ه مقابله با رژیم برخیزند .

 

در قسمتهای فوق که شامل بخش اول مقاله نیز میشود ، تلاش شده با توجه به اخبار منتشره و اطلاعات موجود ، دگرگونی طبقه حاکم سرمایه دار در کشور ایران توضیح داده شود . مقاله در صدد است روشن نماید که این بلای زمینی که بی جهت به بلای آسمانی مشهور گشته ، علاوه بر تلاش جناحهای حکومت برای تثبیت نظام و پشتیبانی قدرتهای بزرگ ، حمایت اقشار مختلف مردم را نیز بدلیل عدم آگاهی و عدم گسترش سازمانهای صنفی ، مدنی ، حقوقی و سیاسی نیز داشته است . بنابراین در پروسه ایجاد نهادهای مستقل که از سالها پیش آغاز شده میبایست علاوه بر حفظ استقلال درصدد جایگزین کردن تفکر مبتنی بر منافع کارگران و دیگر اقشار سوسیال دموکرات بر تفکر ناشی از سلطه سرمایه از اصلاح طلبی تا اصولگرایی متکی باشد . تا زمانیکه این نیروها حرکت خودرا دنباله روی از تفکرات جاافتاده جناحهای حاکم طبقه سرمایه دار بنمایند ، همواره بعنوان لشگر پیاده نظام آنها بکار خواهند رفت . این موضوع برای همه نیروهای داخل و خارج کشور یکسان است وگرچه حرکت مبارزاتی داخل کشور بدلیل سرکوب شدید بکندی و ناپیوسته پیش رفته و ابعاد آن روشن نیست ، اما بدلیل وجود آزادیهای رسانه ای و امکان فضای اینترنتی حرکت ایرانیان خارج کشور کاملا آشکار است .

 

با توجه به اینکه اینکه افزایش فعالیتهای ایرانیان خارج کشور در زمانی بیشتر روی میدهد که در داخل کشور حرکتهای مخالف رژیم ابعاد گسترده تری میگیرد که در فضای رسانه ها و اینترنت دیده میشود . نکته مهم دیگر عادت بزندگی در خارج کشور و مشکلات تامین هزینه های سنگین خورد و خوراک و آموزش فرزندان اما در محیط آزاد و بدون تنش و خطر است که بتدریج آنها را پایبند آن کشورها مینماید . این امر برای جوانانی که جدا از خانواده های خود برای تحصیل ویا فرار از خفقان داخل کشور مهاجرت میکنند بمراتب بیشتر صدق میکند . گرچه برای اکثریت مهاجرین خاطره وطن و وابستگی به آشنایان و دوستان موجب میگردد که همچنان به اخبار داخل کشور علاقه مند باشند ، اما بیشتر آنها از سیاست زده شده و کمتر به دنبال گروههای سیاسی میروند ، بویژه دنبال کسانیکه گمان میبرند داعیه رهبری جامعه آینده را دارند . البته برخی از مهاجرینی که قبلا در داخل کشور چه دارای وابستگی فکری سیاسی و چه بدون آن بودند بتدریج به افراد منفعل تبدیل میشوند که تنها درپی امرار معاشند . برخی دیگر از مهاجرین که دارای تفکر سیاسی بوده ویا علاقه مند فعالیت سیاسی بودند ، تلاش دارند تا به گروه سیاسی مورد نظر خود بپیوندند که در اینراه بدلیل سانترالیسم شدید موجود در گروهها و سیاستهای اتخاذ شده بتدریج از آنها جدا شده و یا در آنها حل میگردند . تعداد اندک شرکت کننده در گرد همآییهای گروههای سیاسی در خارج کشور که در اینترنت و رسانه ها بسیار فعال نشان میدهند ، ناشی از عملکرد ضعیف آنها بوده و نشان از تاکتیک و استراتژی ای دارد که قادر به جذب اقشار مختلف نیست .

 

موضوع سنترالیسم و وابستگی سیاسی حداقل نباید در مورد گروههای حقوق بشری فعال در خارج کشور صدق کند ، اما متاسفانه بازهم شرکت کنندگان در گردهماییهای آنها بدلیل وابستگی شان به گروههای سیاسی زیاد نیست ، درحالیکه برنامه های فرهنگی بمراتب تعداد بیشتری از ایرانیان مهاجر را جذب خود میکنند . بنابراین تعداد هزاران هوادار گروههای سیاسی که در رسانه ها و فضای اینترنتی از طرف سران گروهها اعلام میگردد ، مبین وسعت آن  گروهها نیست که مدام در حال تشکیل شورا و کنگره میباشند . اگرهم هواداران پیگیر دائمی اخبار و مقالات روز گروهی باشند ولی حاضر به شرکت فعال فیزیکی نبوده و طبعا بسیاری از آنها حتی با کم شدن سرکوب به کشور برنمیگردند تا به تغییر کامل حکومت کمک نمایند . تنها گروه مجاهدین که گاها تظاهراتی را با بودجه های میلیونی و ناروشن که با گردآوردن هواداران ایرانی وغیرایرانی خود از سراسر جهان در برخی از شهرها برقرار میکند ، مدعی هزاران هوادار متشکل است . خروج اعضای مجاهدین از پادگان اشرف بعنوان سمبل مبارزاتی بتدریج فضای سرکوب و خفقان آن اردوگاه و کلا طرز فکر مجاهدین و سانترالیسم شدیدش را  توسط اعضایی که به جهان آزاد راه خواهند یافت ، افشا خواهد نمود ، گرچه این اخبار اخیرا مورد تایید سازمان ملل نیز قرار گرفته اند . دلیل مخالفتهای رهبران ابدی و غیرقابل تغییر مجاهدین از خروج اعضا از پادگان ترس از این موضوع بوده که بخاطر خارج شدن نامشان از لیست گروههای تروریستی و فشار مسولان عراق به چنین ریسکی دست زده اند .

 

یکی از دلایل اینکه عضو قدیمی گروهی سیاسی بسختی از گروه خود خارج میشود ، فضای بشدت ایزوله گروه و فحاشی با دیگر گروهها است که به عضو میفهماند جای دیگری برایش وجود ندارد . البته علت انشعابات گروهی که به تاسیس گروه مشابه با سرکردگی افراد دیگری همراه است ، بیشتر بدلیل میل به رهبری است وگرنه نیازی به تاسیس گروه مشابه نیست . اعضا و هواداران همه گروههای سیاسی بیشتر بدلیل امکان برقراری دموکراسی و آزادی که دیگر همه گروههای سیاسی و بالطبع گروههای حقوق بشری قبول دارند ، میبایست عملکرد سران خودرا در رابطه با مفاهیم آزادی ، دموکراسی ، سوسیالیسم ، حذف استثمار ، حذف برتریهای جنسیتی و قومی تا مذهبی و غیره باتوجه به اینکه آیا خود حاضرند فرماندهی گروهی را در کشورهای نسبتا دموکرات واگذار کرده تا اعضا بدانند این موضوع هم در آینده در کشور ایران هم عملی  خواهد شد . امید است با درک این مطلب اساسی تغییرات بیشتری را در همه گروههای سیاسی که امروزه هوادار بسیار کمی در داخل کشور دارند ، ایجاد کرده و باین ترتیب قادر به جذب هواداران واقعی گردند ، زیرا بدیهی است که حرکت مبارزاتی ایرانیان مهاجر در پشتیبانی از حرکتهای مبارزاتی داخل کشور بسیار اهمیت دارد .

 

باید باور کرد که بدون ایجاد نیروهای مخالف در داخل کشور که توانایی مقابله با نیروهای سرکوب حکومت را داشته باشند امکان دستیابی به دموکراسی و آزادی ، عملی نیست . باید دید اندیشمندان و کسانیکه به تغییر نظام و برقراری دموکراسی باور دارند ، جهت مبارزه حاضرند به انتخاب تاکتیک و استراتژی بپردازند تا مبین وحدت نیروهای مبارز باشد ، زمانیکه مسولان جناحهای حکومت که برای حفظ بقای نظام و طبقه سرمایه داری خود به وحدت میرسند ! ایجاد نهادهای مدنی درون اقشار گوناگون همچنان تنها راه ایجاد نهادهایی است که قدرت مقابله با نیروهای سرکوب را دارند و چون این موضوع توسط مسولان نظام فهمیده شده با ایجاد هرگونه تشکل مستقل صنفی و حقوقی مخالفت شدید میشود . نهادهایی که در میان زنان برای برابری جنسیتی با مردان ، مادران پارک لاله در مخالفت با اعدامها و کشتار ، حمایت از عدم کار کودکان ، حمایت از زندانیان سیاسی ، حمایت از کارگران زندانی ، حمایت از خشک شدن دریاچه ارومیه ، حمایت از حقوق مدنی در آذربایجان و خوزستان و کردستان و دیگر شهرها ، حمایت از آب بازی که اخیرا نیز در کرج برگزار شد ، حمایت از حقوق نویسندگان و خبرنگاران ، حمایت از دانشجویان ستاره دار و زندانی ، حمایت از حقوق معلمین و دهها نهاد دیگر که بانیان آنها با وجود شدت سرکوب ، تلاش در حفظ و گسترش خود دارند ، برای مبارزه ضروری است . باید برای ایجاد نهادهای مستقل برای کارگران و سایر اقشار و گروههایی که در بالا ذکر گردید با نیروهای امنیتی حکومت مبارزه کرد و آنها را وادار به پذیرش این نهادها نمود . باید این نهادها را بتدریج در جهت حفظ منافع حقوقی و صنفی متشکل نمود و حکومت را وادار به دادن امتیازهای بیشتری نمود . اینروزها که سیاستهای جناحها در جهت حل مشکلات متمرکز گشته تا از شورش داخلی جلوگیری و با قدرتهای بزرگ به توافق برسند ، باید نهادهای مستقل ایجاد شده و خواسته ها بشدت پیگیری گردند . اگر اینکار صورت نگیرد ، حکومت با  توجه به عملکرد ٣٤ سال گذشته اش، پس از توافق با غرب ، مجددا سرکوب شدید را در داخل کشور آغاز خواهد نمود . باید نهادها بتدریج آگاهیهای سیاسی خودرا افزایش داده و در پروسه گسترش خود ، مانع اخراج و یا زندانی شدن فعالین خود گردند تا قادر باشند به مقابله سیاسی با حکومت و بافتهای نیرومند آنها گردند . باید فریب ترفندهای جناحهای حکومت و سخنان دور از واقعیت مسولین را که بکام برخی در داخل و خارج کشور شیرین مینماید و آنرا نشانه تغییر اوضاع میپندارند ، نخورد . باید باور کرد که راه دیگری جز ایجاد سازمانهای نیرومند که توانایی مبارزه در مقابل بافتهای نظام باشند ، وجود ندارد . به امید روزهای آینده .

 

 

 

پایان بخش سوم و پایان مقاله

 

محمد ایرانی ٢ شهریور ١٣٩٢